خانمها می توانند سالی سه مرتبه خون خود را اهدا کنند!

یزدفردا، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان/ مدیر پایگاه انتقال خون یزد با اشاره به جمعیت۵۱ درصدی زنان در استان یزد خواستار افزایش اهدای خون در بین خانم‌های یزدی شد.

به گزارش خبرنگار یزدفردا،د دکتر نقی تقوایی مدیر پایگاه انتقال خون یزد در جمع اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دولت رسانه و ارائه گزارش عملکرد پایگاه انتقال خون طی یکسال گذشته اظهارنمود: استان یزد در زمینه انتقال خون جزء استانهای معین در کشور محسوب می‌شود به عبارت دیگر؛ استان یزد در زمینه انتقال خون و تهیه فرآورده‌های خونی استانهای جنوب شرق کشور را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه استان یزد از نظر شاخص‌های ارتقاء در انتقال خون از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است تصریح کرد: استان یزد از نظر میزان آلودگی اعم از بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت و اچ آی وی مثبت دارای کمترین میزان آلودگی است به طوری که در چندین سال اخیر تنها ۲ مورد اچ آی وی مثبت مشاهده شد.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست شاخص اهداکننده مستمر در انتقال خون یزد بیان داشت: میانگین شاخص اهداکننده مستمر در کشور ۲۶ درصد می‌باشد و این در حالی است که شاخص اهداکننده مستمر در استان یزد ۵۲ درصد می‌باشد.

دکتر تقوایی در ادامه خواستار افزایش اهدای خون در بین خانم‌های یزدی شد و گفت: بیش از نیمی از جامعه زنان قابلیت اهدای خون دارند.

وی با تاکید بر این مطلب که خانم‌ها هیچ گونه نگرانی از لحاظ اهدای خون نداشته باشند افزود: در صورتی یک اهداکننده خانم تمایل به اهدای خون داشته باشد کلیه معاینات پزشکی در وی انجام و پس از تایید و مشورت با پزشک می‌توانند به اهدای خون مبادرت بورزند همچنین پس از اهدا نیز قرص آهن در اخیتارشان قرارداه می‌شود.

مدیر پایگاه انتقال خون یزد در ادامه از کاهش اهداکنندگان خانم یزدی خبرداد و افزود: میزان اهداکنندگان خون در زنان یزدی 7/2 درصد می‌باشد که این امار نسبت به میانگین کشوری در سطح پایینی قرارداد.

دکتر تقوایی اظهارامیدواری کرد: با ایجاد فضای فیزیکی مناسب جهت اهدای خون بانوان تاپایان سالجاری شاهد افزایش چشمگیر اهداکنندگان خانم در استان باشیم.

مدیر پایگاه انتقال خون یزد خاطرنشان ساخت: خوشبختانه با تلاش و همت مردم نوع دوست یزدی استان یزد از نظر کیفیت، سلامت و امنیت خون در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

دکتر تقوائی با تاکید بر این مطلب که استان یزد نیاز بیشتری به اهدای گروهای خونی منفی دارد گفت: استان یزد در گروهای خونی منفی به ویژه گروه خونی AB و O منفی نیاز بیشتری دارد بنابراین از اهداکنندگان گروهای خونی منفی خواستاریم جهت اهدای خون به پایگاه انتقال خون یزد واقع در میدان ابوذر مراجعه نمایند.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می گردد...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا